اموش پیانو
4 نکته مهم درباره آموزش پیانو قبل از شروع یادگیری
آموزش پیانو یکی از سخت ترین کارها است .پیانو به عنوان مادر سازها و کاملترین ساز نیز شناخته میشود؛ علت نسبت دادن این لقبها به این ساز آن است که پیانو قادر است محدودهٔ بسیار گستردهای از اصوات را تولید کند در حالی که سایر سازهای اصیل موسیقی تنها بخشی از این محدودهٔ صدا را تولید میکنند. پیانو در شکل فعلیاش به طور معمول هفت اکتاو دارد و قادر به تولید فرکانسهایی از حدود ۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز میباشد، در حالی که در مقام مقایسه ساز ویولن تنها قادر به تولید کمتر از چهار اکتاو و بهترین خوانندهها تنها قادر به خواندن کمتر از سه اکتاو صدا هستند.
1-روی معلمی خوب، سرمایه گذاری کنید
نوازندگان مبتدی زمان زیادی را به تنهایی صرف یادگیری میکنند. اطلاعات آنلاین، ویدئوها و منابع ارزشمندی برای
آموزش پیانو در یوتیوب در دسترس هستند.
یادگیری به تنهایی برای صرفه جویی در هزینهها خوب است ولی شاید به این ذهنیت برسید که «این کار خیلی هم سخت نیست؟» این بزرگترین اشتباه است چون سرمایه گذاری روی یک معلم خوب واقعاً برایتان مفید است. و در آموزشگاه موسیقی چکاد اساتید برجسته ای هستند.
معلم، نواختن شما را میبیند، به شما توصیه کرده و رویکردهای خوبی را برای حل مشکلات شما ارائه میکند. تماشای ویدئوی یوتیوب همواره پاسخ خوبی برای پرسشها در مورد انگشت گذاری و تمپوی نواختن نیست.
هر کسی متفاوت مینوازد و یک معیار مناسب برای همه وجود ندارد به ویژه اگر بخواهید در این زمینه حرفهای شوید.
می دانیم که معلم خوب به ازای هر ساعت آموزش در حدود 60 دلار میگیرد پس میتوانید در ابتدا برنامههای آموزشی خوب را خریداری کرده و بعد معلم بگیرید.
هنگامیکه نواختن شما تقویت شد و به طور جدیتری نواختید، نیاز به معلم هم برایتان منطقیتر جلوه میکند.
2-موسیقی را بنوازید که از آن لذت میبرید
می دانید چه تعداد آهنگ برای نواختن با پیانو وجود دارد؟ نمیدانم ولی می دانم که هیچ روشی برای نواختن تمامی آنها در طول عمر وجود ندارد.
پس باید آهنگی را پیدا کنید که از آن لذت میبرید. در اغلب اوقات نوازندگان تازه کار و حرفهای باید مجموعه آهنگهایی را بنوازند که از نواختنش لذت نمیبرند.
گاهی اوقات باید در مسابقه یا آزمون موسیقی شرکت کنید و باید سایرین را با تکنیک نواختن شگفت انگیزتان تحت تأثیر قرار دهید.
کار کردن روی موسیقی که از آن لذت نمیبرید دشوار است. هنگامیکه نوبت به ارائه مفهومی شاعرانه میرسد و نمیتوانید با آن ارتباط برقرار کنید، نواختن برایتان، بیش از پیش خسته کننده میشود.
از دیدگاه تمرینی، چنین باعث افت تمرکز و اخلاق کاری میشود. ما نواختن این قطعات را پیشنهاد نمیکنیم. مگر آنکه باید به عنوان نوازندهای حرفهای در یک کنسرت بنوازید. به عنوان فردی مبتدی، ترکیب خوبی از آهنگها را بنوازید.
برخی از متون کلاسیک، پاپ و رونوشتها را برداشته و به صورت مجموعه آهنگی پیشرفته برای اجرا در آورید. گاهی اوقات از قطعهای متنفر هستید، پس به قطعهای که آنرا دوست دارید، روی آورید. دستهایتان را فعال نگاه دارید و تا حد امکان موسیقی جدید را امتحان کنید.
3-بیش از حد روی کتابهای تکنیکی تأکید نکنید
به عنوان نوازندهای مبتدی بعید نیست که گرفتار کتابهای آموزش پیانو میشوید. ما به دنبال رسیدن به تکنیک مناسب هستیم و این کتابها برای این منظور مناسب هستند. با این حال نواختن پیانو فراتر از گامها و تمرینات مهارت انگشتی میرود.
به طور گزینشی از کتابهای تکنیکی استفاده میکنیم ولی نباید وقت زیادی را برایشان صرف کنید. من در هنگامیکه به لحاظ تکنیکی احساس ضعف پیدا میکنم کمی از موزکاوسکی مینوازم و بعد تمرینات پایهای هانون را انجام میدهم.
اگر دستانم قوی باشند، خون به راحتی درونشان جریان پیدا میکند ولی اگر در نواختن تنبلی کنم، عادات بدی در من نهادینه میشوند.
تمرین تکنیکهای موجود در آهنگهای مدنظرم را تمرین میکنم چون برای تقویت انگشتانم لازم است. پس برای مثال اگر نوت سوم را نتوانم بنوازم، آنرا با نوت مشابهی جابجا خواهم کرد.
اگر بخواهید میتوانید مجموعه آهنگهای موجود را به تمرینهای تکنیکی تبدیل کنید. به جای نواختن عادی موسیقی آنرا به ریتمهای کوتاه تبدیل کنید. برای مثال، میزانی با 16 نوت دارید، آنرا به گروههای چهارتایی و بیشتر تقسیم بندی کنید. همواره میتوانید کوردها را تقسیم بندی کنید.
4-تا حد امکان اجرا کنید
چون تازه کار هستید، فکر نکنید که نمیتوانید در مقابل دیگران اجرا کنید. حتی نواختن گام C ماژور هم ارزش نواختن در جمع برای دوستان و همکاران را دارد. موسیقی را باید با دیگران به اشتراک بگذارید و فقط برای خودتان نگه ندارید.
از هر فرصتی برای نواختن آنچه آموختهاید، استفاده کنید. این کار به شما اعتماد به نفس داده و به شما اطمینان میدهد که خوب مینوازید!
نحوه اصولی نشستن روی صندلی پیانو و شکل قرار گیری دستها
نحوه تنظیم و نشستن روی صندلی پیانو: اولین مورد در آموزش پیانو تنظیم صندلی است. صندلی باید دقیقا روبروی پیانو شما قرار گیرد و نباید به صورت متمایل به چپ یا راست قرار داده شود. پیانیست برای نشستن باید وسط صندلی را انتخاب کند تا دسترسی مناسبی به آپشنها، پدالها و کلاویههای پیانو خود داشته باشد.
نحوه قرارگیری دستها بر روی پیانو: فرض کنید یک توپ کوچک در هر دو دست شماست و دست هایتان را به همین حالت روی پیانو قرار دهید. آرنج و ساعد شما نیز نباید به بدنتان چسبیده باشد و همواره باید مقداری فاصله داشته باشد. مچ دست نیز باید در راستای انگشتان شما قرار گیرد و موقع نواختن انگشتان نباید بشکنند زیرا ممکن است در دراز مدت به دست شما آسیب برساند، همچنین یکی دیگر از نکات مهم این است که در هنگام نواختن همواره صاف بشینید.
تئوری موسیقی
الفبای موسیقی: همانطور که در سال اول ابتدایی اولین چیزی که به ما آموزش داده شد، الفبا بوده است، حال برای یادگیری موسیقی نیز نیاز به یادگیری الفبای موسیقی یا همان نت خواهیم داشت. اسامی الفبای موسیقی به ترتیب دو ( Do )، ر ( re )، می ( mi )، فا ( fa )، سل ( Sol )، لا ( la ) و سی ( si ) میباشد، همچنین دانستن الفبای موسیقی به صورت برعکس نیز از جمله موارد مهم است.
هنگام نوشتن الفبای فارسی از دفتر یک خط، برای زبان انگلیسی از دفتر دو خط و برای الفبای موسیقی از دفتر پنج خط یا دفتر نت استفاده میکنیم. دقت داشته باشید که دفتر نت به صورت پنج خط، پنج خط جدا شده و به هر کدام از آن پنج خط ها خطوط حامل گفته میشود. خطوط حامل یعنی خطهای حمل کننده نتها، در واقع نتهای موسیقی میتوانند روی این خطها، بینشان یا حتی بالاتر و پایینتر از آن خطها نوشته شوند.
کششها
همانطور که در ویدیو آموزش پیانو میبینید تفاوت کشش هر نت بر اساس مدت زمان و فشار متفاوت خواهد بود. در جلسه اول شما با ۴ نوع از کششها آشنا خواهید شد.
اولین کشش، کشش گرد است. هنگام اندازه گیری کشش از واحدی بنام ضرب استفاده میشود، به عنوان مثال برای کشش گرد ۴ ضرب در نظر میگیریم و بعد از تمام شدن ۴ ضرب دست را از روی ساز بردارید. دومین کشش، کشش سفید است. این کشش نصف کشش گرد میباشد، یعنی دارای دو ضرب است.
کشش بعدی، کشش سیاه است که این کشش نیز نصف سفید است یعنی تنها دارای یک ضرب میباشد. و چهارمین کشش، چنگ میباشد که این کشش نیز دقیقا نصف کشش سیاه است ( در ویدیو آموزش پیانو همه این موارد کاملا مشخص میباشند ).
زیر و بم بودن صدا : نتهای زیر یا بالا و نتهای بم یا پایین در ویدیو آموزشی کاملا مشخص شدهاند.
کلیدها
زمانیکه میخواهیم نتها را بر روی خطوط حامل بنویسیم، یه یک مبنا نیاز خواهیم داشت. در موسیقی به طور کل ۷ کلید وجود دارد که در پیانو با ۲ کلید سروکار خواهیم داشت، این دو کلید سل و فا میباشند. به عنوان مثال نت سل در کلید سل روی خط دوم نوشته میشود اما در کلید فا جای آن نت ممکن است متفاوت باشد.
در جلسات آینده جای هر نت بر روی هر کدام از این کلیدها را باهم بررسی میکنیم. حال شاید این سوال به وجود آید که چرا در پیانو دو کلید داریم؟ در جواب این سوال باید گفت پیانو دارای گستره ی صدایی بالایی بوده و دارای ۸۸ کلاویه است. نوشتن این ۸۸ نت بر روی یک کلید فرآیند خواندن و یادگیری آن را بسیار سخت میکند بنابراین برای نوشتن این نتها از کلید دوم هم کمک میگیریم.
نتهایی که در گسترهی صدایی زیر یا بالا قرار دارند را در کلید سل نوشته و نتهایی که در گستره ی صدایی بم یا پایین قرار دارند را در کلید فا مینویسیم.